Článok

Nadváha / Obezita

Obezita alebo tučnota je chronické ochorenie charakterizované zvýšením zásob telesného tuku. Primárna obezita sa vyskytuje najčastejšie. Na jej vzniku sa podieľa predovšetkým pozitívna energetická bilancia. Vyznačuje sa nerovnováhou v príjme potravy, keď je vyšší energetický príjem ako výdaj. Tento nepomer je výsledkom nesprávneho životného štýlu a súvisí aj s nedostatkom fyzickej aktivity. Na vzniku sekundárnej obezity sa podieľajú ochorenia ako poruchy žliaz s vnútorným vylučovaním, mozgové nádory, užívanie niektorých druhov liekov (antidepresíva, antihistaminiká, kortikoidy a ďalšie). Tento typ obezity je však zriedkavejší a vyliečenie základného ochorenia alebo vysadenie liekov vedie k poklesu hmotnosti. 

Nadváha je predstupeň obezity, niekedy býva označovaná ako jej prvé štádium.

Obezita je zákerná v tom, že prichádza nepozorovane. Človek pomaly tučnie a akosi si zvyká na to, že už nie je štíhly. Kilá sa pomaly nabaľujú a ak to včas nezastaví, stáva sa z toho problém, lebo je oveľa ľahšie zhodiť zopár kíl navyše ako po rokoch zhadzovať zopár desiatok kíl navyše.

Obezita je civilizačným ochorením. Jej výskyt dramaticky stúpa a posúva sa stále do nižších vekových skupín. Dá sa hovoriť o epidémii nadváhy a obezity. Týka sa to predovšetkým bohatých krajín, kde je ľahký prístup k potravinám, kde je životný štýl spojený so znižovaním telesnej aktivity a nekontrolovanou prehnanou konzumáciou kalorickej stravy.

Podľa svetovej štatistiky trpí nadváhou a obezitou viac ako polovica ľudí na celom svete, čo predstavuje okolo 3 miliárd ľudí, pritom minimálne 40% z nich sa pokúša znižovať svoju hmotnosť.

Ukazovatele nadváhy / obezity 

Index telesnej hmotnosti ( Body Mass Index – BMI)

BMI patrí medzi najviac používané metódy merania obezity. Počíta sa ako hmotnosť v kilogramoch delená druhou mocninou výšky v metroch. 

kde m = telesná hmotnosť v kilogramoch, h = telesná výška v metroch

Výsledky BMI

do 20: podvýživa. Čím je číslo menšie, tým viac sa približujete k podvýžive. Týka sa predovšetkým trpiacich anorexiou či bulímiou. Telo nie je dostatočne vyživované, chýbajú mu základné stopové prvky, čo sa prejavuje častými ochoreniami a celkovým oslabením organizmu. 

20 - 25: normálna hmotnosť. Človek s týmto BMI by si mal svoju váhu udržať vyváženou stravou a dostatkom pohybu. Zdravotné riziko komplikácií je nízke. 

25 - 30: nadhmotnosť. Zdravotné riziko komplikácií je zvýšené. Poväčšine ide o nesprávne stravovacie návyky, napríklad nadmerné konzumovanie večer a v noci, alebo nevyvážený podiel tukov a iných zložiek potravy. Takisto je tu častý nedostatok pohybu či sedavé zamestnanie. 

30 - 40: obezita. Zdravotné riziko komplikácií je vysoké. Je nutná okamžitá zmena životného štýlu.

40 a viac: morbídna (ťažká) obezita.Zdravotné riziko komplikácií je veľmi vysoké. 

Obvod pása

Orientačným ukazovateľom nadváhy je taktiež obvod pása. Pri obvode nad 94 cm u mužov a nad 80 cm u žien ide o nadváhu. Za obezitu je považovaný obvod pásu vyšší ako 102 cm u mužov a 88 cm u žien. 

Muži : 
nad 94 cm ... zvýšené riziko 
nad 102 cm ... vysoké riziko 

Ženy : 
nad 80 cm... zvýšené riziko 
nad 88 cm... vysoké riziko 

Podľa miesta uloženia tuku rozlišujeme dva klinické typy obezity- androidný typ (telo má tvar jablka) a gynoidný (telo má tvar hrušky). Práve androidný typ obezity so sústredením tuku s maximom v brušnej dutine (tuk sa ukladá okolo vnútorných orgánov) sa považuje za rizikový faktor aterosklerózy. 

Tieto matematické parametre umožňujú objektívne zhodnotiť stav telesnej hmotnosti každého jednotlivca, umožňujú porovnávanie a sledovanie vývoja a dynamiky telesnej hmotnosti počas života i počas liečby, správne zhodnotiť stav a riziko zdravotných komplikácií.

Zdravotné komplikácie obezity

Obezita je čoraz väčším problémom, no nie len estetickým, ale aj zdravotným, pretože zvyšuje riziko vzniku mnohých ochorení.

Vysoký krvný tlak (hypertenzia)

Výskyt vysokého krvného tlaku sa zvyšuje nielen s pribúdajúcim vekom, ale aj s pribúdajúcou hmotnosťou. U obéznych dosahuje až 50%. Novozistená hypertenzia je v 70 % prípadov spojená s obezitou alebo s čerstvým hmotnostným prírastkom. Odhaduje sa, že riziko vzniku hypertenzie je u osôb s nadváhou 4x vyššie a u osôb s obezitou 8x vyššie ako u osôb s normálnou hmotnosťou. Pokiaľ pacienti s hypertenziou zostávajú naďalej obézni, vyžadujú na účinnú liečbu obyčajne veľké dávky liekov a ich mnohopočetné kombinácie. Keď schudnú, klesne spotreba liekov u pacientov s hypertenziou cca o 40%.

Cukrovka (diabetes mellitus)

Obezita zvyšuje pravdepodobnosť vzniku cukrovky typu 2. Podľa štatistík viac ako 80% ľudí trpiacich cukrovkou 2. typu má nadváhu. Zníženie hmotnosti vedie k obmedzeniu potreby liekov na cukrovku.

Poruchy metabolizmu tukov (dyslipidémia)

Zvýšená hodnota cholesterolu a triacylglyceridov je veľmi často spojená s obezitou. Hladina cholesterolu je z 2/3 daná geneticky a z 1/3 stravou. Väčšina ľudí tak môže úspešne kontrolovať svoju hladinu cholesterolu tým, že zníži príjem tukov v strave a schudne nadbytočné kilogramy.

Ochorenia srdcovo-cievneho systému

Obezita v kombinácii s vysokou hladinu cholesterolu a krvného tlaku znásobuje riziko srdcového infarktu a cievnej mozgovej príhody.

Problémy s dýchaním

Jedným z hlavných problémov spôsobených obezitou sú problémy s dýchaním - dýchavičnosť a zadýchanie sa pri predtým ľahko vykonávaných pohyboch.

Poruchy spánku, únava

Nadváha a prebytočný tuk okolo krku spôsobujú zúženie dýchacích ciest, preto obézni ľudia spravidla pri spaní chrápu a niekoľkokrát za noc úplne prestanú dýchať až na minútu i dlhšie. Nastáva krátkodobé zastavenie dýchania - apnoická pauza. Počas týchto tzv. apnoických páuz môže byť srdcová činnosť veľmi nepravidelná, čo môže viesť k poruchám srdcového rytmu, srdcovému infarktu alebo k poruchám zásobenia mozgu kyslíkom. Ľudia so spánkovým apnoe sa v noci opakovane prebúdzajú, čo je jeden z dôvodov, prečo sa na druhý deň cítia unavení.

Ochorenia pohybového ústrojenstva – degeneratívna artritída 

Obezita a nadváha zvyšujú záťaž na kĺby, ako je koleno, bedrový kĺb a dolná časť chrbtice, čo môže spôsobiť poškodenie chrupavky v kĺbe s následnou bolesťou kĺbov a chrbtice.

Neplodnosť

Lekárske štúdie ukazujú, že obezita vedie k zvýšeniu hladiny estrogénu v tele, čo vedie k hormonálnej nerovnováhe. Hormonálna nerovnováha, vedie k problémom, ako je neprítomnosť menštruačného cyklu u žien, čo môže byť príčinou neplodnosti. Obézni muži majú tendenciu mať nízku kvalitu semena a poruchy erekcie.

Rakovina

Pri obezite môže byť organizmus náchylnejší na niektoré druhy rakoviny, ako je rakovina prsníka, maternice, krčka maternice a vaječníkov, hrubého čreva a prostaty.

Žlčové kamene a zápaly žlčníka

Približne 25% obéznych jedincov má žlčové kamene. Zvýšený cholesterol vznikajúci pri obezite, je jedným z hlavných dôvodov pre zvýšenie výskytu žlčových kameňov.

Ďalšie ochorenia

Steatóza pečene (stukovatenie pečene), dna, trombózy, atď.

Psychologické problémy spôsobené obezitou

V niektorých prípadoch sa obezita môže odzrkadliť aj na psychickom zdraví človeka v podoby zakomplexovanosti, zníženej sebadôvere a aj uplatnení v zamestnaní.

Liečba obezity = úprava životného štýlu

Základom liečby obezity je úprava životosprávy (teda stravovanie a pohybové aktivity). Spravidla stačí schudnúť o 10% a veľa zdravotných ťažkostí sa značne zmierni

Diéta 

Základný princíp úpravy stravy spočíva v obmedzení príjmu energie, najmä cukru a tukov (hlavne živočíšneho pôvodu). Strava by pritom mala byť čo najpestrejšia, pravidelná a rozdelená do väčšieho počtu menších dávok. Ideálne je 4 - 5 denných porcií, je to však individuálne a prispôsobené režimu každého z nás. Intervaly medzi jedlami by mali byť 2,5 –3 hodiny, nikdy však nie dlhšie ako 4 hodiny.

Aké dôležité zásady treba pri chudnutí dodržiavať? 

  • Jedzte pravidelne 4 - 5 krát denne v menších porciách.
  • Udržujte pravidelný pitný režim (najmenej 2 - 3 litre nesladených tekutín denne).
  • Dbajte na to, aby vaša strava bola čo najpestrejšia.
  • Obmedzte jednoduché cukry (cukor, sladkosti, cukrovinky a pod.) a tuky (najmä tie živočíšneho pôvodu - maslo, masť, oškvarky, slaninu, údeniny), vrátane tých skrytých (ako je napr. tučné mäso, smotanové mliečne výrobky).
  • Zaraďujte do stravy potraviny bohaté na vlákninu (ovocie, zeleninu, celozrnné výrobky, strukoviny).
  • Raz do týždňa si môžete urobiť tzv. odľahčovací deň. Najvhodnejší je ovocný a zeleninový - konzumujte iba ovocie a zeleninu v množstve približne 1,5 kg za deň. Nezabúdajte pritom na dodržiavanie pitného režimu.
  • Nechudnite príliš rýchlo, optimálny týždenný úbytok je 0,5 kg, maximálne 1 kg za týždeň. Pri väčšom úbytku hmotnosti dochádza veľmi často k jo-jo efektu.


Fyzická aktivita

Neoddeliteľnou súčasťou liečby obezity je fyzická aktivita. Pravidelným cvičením dochádza k odbúravaniu tukového tkaniva, ktoré je nahrádzané svalovou hmotnou. Veľmi dôležitá je pravidelnosť fyzickej aktivity, minimálne 3 x týždenne 30 minút.

Lieky

Obezita sa dá čiastočne riešiť pomocou liekov. Lekár môže predpísať lieky, ktoré človeku napomáhajú ľahšie prejsť na zdravší životný štýl. No lieky samotné chudnutie nespôsobia.

Chirurgické riešenie obezity

V extrémnych prípadoch sa obezita dá riešiť chirurgicky – napríklad umelým zmenšením žalúdka. Je to drastické, invazívne riešenie. Môže mať opodstatnenie len v extrémnych prípadoch život priamo ohrozujúcej obezity. 
Mnoho ľudí dúfa v zázrak zvaný liposukcia. Aj to je spravidla dočasné riešenie. Kto nezmení životný štýl, zas priberie. Kto sa dokáže prispôsobiť a životný štýl upraví, schudne aj bez liposukcie.

Nemedicínske riešenia obezity

Mnoho štúdií krásy ponúka aj iné, nemedicínske riešenia obezity (stroje, ktoré budú cvičiť za Vás, zábaly, …) Všetko, za čo ste ochotní zaplatiť. Akurát chudnutie zostáva kdesi v nedohľadne.

Predchádzajúci článok ďalsí článok